søndag 20. september 2009

Caving

Søndag 13 september var jeg med på caving, og det er vel ikke akkurat en aktivitet som er tilpasset min kroppstørrelse siden det innebærer og klatre rundt i huler og grotter under jorden, men gurimalla så morro det var. Området vi kjørte til ligger vest i det sørlige Ruahine området, nærmere bestemt Pohangina Valley der ligger Pine Tree Cave og Tree Top Cave. Dette var noe helt nytt for meg, det nærmeste jeg har vært caving er Tom og Mette hula hjemme på Kråkerøy, for dere som er lokakjente ;o) Og ingen hadde fortalt meg om at man måtte vasse i iskaldt vann opp til livet. Vi startet i Pine Tree Cave som lissom skulle være en liten oppvarming, det ble vel heller en nedkjøling siden det var rett ut i kalde vannet, men samtidig så er jeg veldig stolt av meg selv siden utgangen på denne hulen var ganske så smal. Det var to alterative utganger, en for veldige små mennesker (altså ikke meg) og en for tynne mennesker (annser meg selv i den kategorien nå ha ha ha ) så jeg måtte klatre opp under taket på hula og presse meg ut og opp i dagslyset igjen, så her måtte man ikke være redd for å få søle på seg ;o)

Ja, så dette var bare oppvarmingen, neste stopp var Tree Top Cave, denne skulle by på litt mer utfordringer. Det er mange innganger til denne hulen, men for å gjøre det litt mer action fylt så valgte vi og rappelere ned i åpningen, og jeg som aldri har rappelert før var jo i ekstase og fytti pokker så nervøs, var vel og merke bare 10 - 15 meter rett ned, men høyt nok for det. Denne hulen var mye større og vi måtte klatre masse og det var kjempe gøy men fortsatt veldig kaldt siden disse hulene har blitt til av vann som har fosset igjennom der i tusner av år og det var nok vann der nå også, og en liten kreps (se bilde litt utover). På denne turen så vant jeg over meg selv mange ganger og er stolt over det, jeg var vel ikke akkurat den som klatret mest i trærne når jeg var liten ( har jeg noen gang vært liten??? har vanskelig for å se for meg mini utgave av meg...) for vi måtte klatre opp og ned hele tiden, men fikk masse god hjelp til hvor jeg skulle holde meg fast og sette beina mine så da gikk det så det suste!


På vei ut av Tree Top Cave, endelig dagslys igjen etter mange timer inne i en ganske så liten hulegang hvor det var umulig å stå oppreist

Førtse syn av dagslys etter mange timer inne i Tree Top Cave

Måtte klatre opp og ned her... var ganske så mye bedre å klatre opp enn ned... trodde jeg skulle skli og falle 5 meter når jeg klatret ned. På bildet syns bare første halvdelen denne delen


Jadda, dypt inni Tree Top Cave dukket det brått opp en liten kreps... lurer på om han var sulten og ensom, håper han ikke var mørkeredd....



Her ser dere hvor lavt det var enkelte steder.

Ingærn rappelerer for første gang i sitt liv... skulle vært lyd med dette bildet for det kom ganske så mye lyd ut av munnen min her he he men ille morro da, ga absolutt mersmak, caving er gøy!

Inngangen til Tree Top Cave og dette hullet skulle vi rappelere ned, når man kommer ned igjennom dette hullet var det ca 10m med fritt fall, så jeg hang nå der og dingla med beinda da.


Her er jeg veldig fornøyd etter å ha klart å komme meg ut fra den smale og krunglete utgangen i Pine Tree cave, syns ikke på bildet, men er ganske full av leire nå.


Veldig fornøyd inne i Pine Tree Cave... det er vel før vi har vært ute i det kalde vannet...


Inngangen til Pine Tree Cave, strake veien til H.... dette ha ha
Da dukker det brått opp flere oppdateringer, så følg med!
Prekæs :o)


3 kommentarer:

  1. Haha! Nå satt jeg her og lo litt for meg selv "har jeg noen gang vært liten" :o)

    Hørtes skikkelig moro ut detta. Og du skal virkelig være stolt av deg selv. Jeg hadde dævva! DU ER TØFF! :D

    Klem fra Norge

    SvarSlett
  2. Så bra ut.. Vi får prøve å klatre litt med Kristoffer for han klatrer ikke på langtnær nok sier han;) Har jo lyst til å prøve selv og vær nær å kjøpe meg utstyr for 2-3 år siden...

    SvarSlett
  3. Så gøy og noe sååå stilig! Tomlene opp her :-):-)

    SvarSlett