mandag 28. september 2009

ALL BLACKS

To meget engasjerte tilskuere på ALL BLACKS kamp!!

Helgen 19 - 20 september gikk turen enda en gang til Wellington for å se ALL BLACKS spille mot Australia - Wallabies! Og det varmer jo et gammelt idrettshjerte (hihi) og se slike atleter springe rundt med en ball og hive seg i mølje ca hvert 10 sek... morro morro! Tror virkelig at hvis jeg hadde vært Kiwi hadde det vært rugby som var min store lidenskap og ikke håndball! Denne sporten er fantastisk underholdende selv om jeg ikke skjønner så mye av den enda. Sammenlignet med fotballen vi er vant med hjemme så er rugby mye barskere og tøffere og fotball er en skikkelig pinglesport... grinete fotballspillere som legger seg ned og syter bare en motspiller kommer litt borti... nei, rugby er kult! Og må jo ikke glemme "haka" oooh myyy gooood... den går ut til alle oss gamle Torpespillere og våres entusiasme rundt kampene våres når vi spilte på Torp siste år som 17 års jenter, dere vet hva jeg snakker om... bare se på denne videoen jeg tok under kampen.


"Haka er navnet på Maori-folkets «krigsdans». Dansen har blitt kjent for et større publikum gjennom New Zealands landslag i rugby, som utfører en variant av dansen foran hver kamp. Mange av de newzealandske rugbyspillerne er maorier. Det har blitt en tradisjon i New Zealands rygby lag «All Blacks»."

"Ordene for The Haka på Maori-språk: Ka Mate, Ka Mate - Ka Ora, Ka Ora. Ka Mate, Ka Mate - Ka Ora, Ka Ora. Tenei te tangata - Pu'ru Huru. Na'a nei tiki mai - Whaka-Whiti te Ra. Hupane - Ka-upane. A Hupane - Ka-upane. Whiti Te Ra. HI!!.
Engelsk oversettelse: We're going to die, we're going to die - We're going to live, we're going to live. We're going to die, we're going to die - We're going to live, we're going to live. This is the man - So hairy. Who fetched - and made shine the sun. Step upwards - Another. Step upwards - Another. The sun shines. HEE!!"



Så her er et lite opptak fra hakan før kampen... sorry for dårlig og ustødig filming ;o)




Møøøølje!


Det var ikke bare Rugby som sto på programmet denne helgen, møtte også Maria og Heidrun som vi var på Fiji sammen med og det var veldig hyggelig å møte de igjen. Tok en tur i den botaniske hage og fikk virkelig erfare at våren er på full fart nå, og det er deilig, for jeg tror kroppen min tror at skal bli høst nå....





Nok for i dag!

Prekæs :o)

3 kommentarer:

  1. åååå, gode minner fra Torp:) De var jo nesten like flinke som oss... haha;)) Virker morsomt å være på Rugby-kamp.

    SvarSlett
  2. Jeg tror rugby hadde vært noe for oss... ha ha vi bør starte opp et lag!!

    SvarSlett
  3. syns jeg ser det !! haha. DO IT :-)

    SvarSlett