onsdag 11. november 2009

Ragland (Hamilton)

Siste eksamen ble unnagjort 5. november, samme dagen gikk turen oppover til Ragland på nordøya med den ny-innleide bilen vi skal ha i en hel måned, en helt knæsj ny Toyota Corolla som ikke hadde gått mer enn 3500 km. Det er jo veldig greit å ha en ny bil når man skal reise rundt i den i nesten en hel måned.

Men, nok om bilen! Ragland er kjent for å være en skikkelig surfeplass og med sin svartsand strand er det veldig fint der. Jeg tok turen opp sammen med min amerikanske venninne, Natasha. Atmosfæren i Ragland er helt fantastisk, det er en avslappet og laidback liten by med et ungt miljø, med deres fokus på resirkulering er den også veldig inn i tiden. Vi bodde på en backpacer som var laget av gamle togsett, den lille hytta vi bodde i var laget av en halv tog-vogn, ganske festlig egentlig!






Men, nok om bilen! Ragland er kjent for å være en skikkelig surfeplass og med sin svartsand strand er det veldig fint der. Jeg tok turen opp sammen med min amerikanske venninne, Natasha. Atmosfæren i Ragland er helt fantastisk, det er en avslappet og laidback liten by med et ungt miljø, med deres fokus på resirkulering er den også veldig inn i tiden. Vi bodde på en backpacer som var laget av gamle togsett, den lille hytta vi bodde i var laget av en halv tog-vogn, ganske festlig egentlig!
De var også sinnsykt opptatt av resirkulering og strømmen fikk vi fra solcellepanel og vannet var regnvann ( det er vanlig her på New Zealand) og alt ble resirkulert, det er jo en god tanke med hensyn på denne globale oppvarmingen vi lider av her i verden for øyeblikket. Så hvis noen er på tur på New Zealand, og er i Ragland (vil anbefale på det STERKESTE og dra hit) så er backpaceren Solscape absolutt og anbefale. De tilbyr også surfeopplæring som er ganske så rimelig. Jeg har jo store planer om å få prøvd dette surfegreien da, syns det ser veldig gøy ut, men som jeg kanskje har nevnt tidligere så har jeg spilt litt håndball dette semesteret og det har jo innebært at jeg har fått en litt kjedelig betennelse i kneet, så har satt det litt på vent. Holder en knapp på Dunedin på sørøya, skal vist være masse surfe greier der også.

Mens Natasha koset seg i bølgene så lå jeg på stranden og koset meg, i svart sanden. Fantastisk og se på, men denne sanden er grusomt finkornet og når det blåser litt så fyker den overalt, så etter å ha ligget på stranden noen timer så var jeg full av sand, i hår og på hud… klistert seg fast.. ekkelt!










Men jeg må jo nesten nevne turen våres til Ragland… det har jo seg sånn at amerikanere ikke er så vant til å bruke km osv… så når det står at det er 500 km og kjøre til Ragland så er vel ikke det så langt… 4 timers tid!! jadda, jeg tenkte ikke lenger enn nesa rakk og hørte vel egentlig ikke helt på hva hun sa om tiden, jeg var bare gira på å komme meg på tur og feire at jeg var ferdig med eksamen. Selvfølgelig kom vi oss av gårde litt for seint fra Palmy og bare for å få det sagt, veiene her på New Zealand er ikke rette, det er så mange plasser her som er mer svingete enn de mest svingete veiene opp i fjellnorge. Derfor endte det med bilsyke for Natasha og at vi rett og slett ikke kom oss ut til Ragland i tide på kvelden, vi måtte derfor ”nødstoppe” i Hamilton og prøve å finne et sted og sove… og heldige var vi da vi kom 5 min før den siste backpackeren stengte og vi fikk de to siste sengene som var ledige den kvelden.. ja ja er jo litt artig og tenke på i ettertid! Men, forhåndsregel nr1, på biltur på New Zealand, DET ER MYE SVINGER, OG DET TAR TID!!!!!!!
For øyeblikket er vi på en backpacker ved Franz Josef Glacier, i morgen skal vi opp en tur og titte der. Vurderte å ta en helikoptertur siden dette er ganske mye billigere enn i Norge, men så tenkte vi også ar... isbreer har vi sett før...
De siste dagene har vi være i Abel Tasman og padlet kajakk, det var en uforglemmelig tur både på godt og vondt, skal prøve å legge ut noe fra den turen nå i kveld.
Prekæs :o)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar